Dit spreekt voor zich.
Ook wel het eigendomsbewijs genoemd. Dit is misschien wel het belangrijkste document. Het eigendomsbewijs is een bewijs van het Kadaster dat bewijst dat u de eigenaar bent van de woning. Goed om te weten is dat het eigendomsbewijs niet persoonlijk is, maar verbonden aan de woning. Bij de overdracht van een woning ontvangt de volgende eigenaar de afschrift van de notaris.
WOZ staat voor wet Waardering Onroerende Zaken. Dit is de waarde van uw woning en wordt elkaar jaar door de gemeente vastgesteld op het aanslagbiljet. Op de WOZ beschikking staat het volgende vermeld: de belanghebbende van de onroerende zaak, een aanduiding van de woning, de waardepeildatum en welke waarde is vastgesteld.
Watersysteemheffing. Dit is een watersysteemheffing die u betaalt om bij te dragen aan goed beheer van de waterkringloop.
Zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing. Zuiveringsheffing betaalt u wanneer uw woning is aangesloten op het riool. Verontreinigingsheffing betaalt u wanneer uw woning niet is aangesloten op het riool.
Ook wel een energielabel genoemd, geeft in een opslag informatie weer over het energieverbruik van een woning. Dit wordt altijd uitgedrukt in waardes van A t/m G. Hierbij is A het meest zuinig en G het minst. Dit is woninggebonden en daarom belangrijk om te hebben.
Bij de verkoop van een appartement:
Bij de aankoop van een woning ontvangt u naast het eigendomsakte ook een splitsingsakte. Dit is een notariële akte waarin de appartementsrechten vastgesteld staan. U vindt terug wat uw aandeel is in het gehele pand en wat uw aandeel in de kosten van de Vereniging van Eigenaars is.
Wanneer uw appartement onder een VvE valt dient u de volgende documenten aan te leveren:
- Notulen
- Jaarstukken
- Begroting
- Meerjarenonderhoudsplan
- Huishoudelijk reglement
Dit is een vragenlijst dat opgesteld is, omdat u als verkoper verplicht bent om uitvoerig informatie te verstrekken over uw appartement. Dit geldt ook voor informatie die minder gunstig lijkt voor de verkoop. Deze vragenlijst krijgt u toegestuurd van de makelaar.
Wanneer u uw huis verkoopt kunt u ervoor kiezen om roerende zaken achter te laten in uw woning. Deze lijst creëert voor beide partijen duidelijkheid, waardoor misverstanden voorkomen kunnen worden. Deze lijst krijgt u tevens van uw makelaar.
In sommige gevallen aanvullend nodig
In een akte van verdeling staan notariële afspraken over wie het huis overneemt en wie de hypotheek op zich neemt. Hierin wordt tevens de verdeling van onroerende goederen opgenomen.
Hierin verklaart de notaris dat hij is heeft gecontroleerd wie is overleden, of de overledene een testament had en zo ja, wie de erfgenamen zijn.
Zijn er nog meer vragen omtrent de benodigde documenten kunt u altijd contact opnemen met ons. Onze makelaar helpt u graag verder!
Verkopen, aankopen en beleggen met Riva, haal het maximale uit jouw situatie.
Lorem ipsum dolor sit amet